
Anne Loehr amerikai vezetőfejlesztő, generációs szakértő, író a Stretch konferencián tartott előadásában arra keresi a választ, hogy hogyan találhatjuk meg a velünk összhangban lévő célt és hogyan határozhatja meg egy szervezet a cselekvésre késztető célját. Az első részben a célok, a jövőorientált vezetés jelentőségéről tudhattunk meg érdekes szempontokat. A második rész pedig a hogyanokról szól:
Értékek vs. célok
A célok az egyedi értékeinkből fakadnak – mi az, amit értékelünk, mi az, ami fontos nekünk. Mindenkinek vannak fontos dolgok az életében: kapcsolatok, elismerés, szabadság… Az egyediséget az adja, ahogyan ezeket a szavakat értelmezzük, ahogyan lefordítjuk magunknak. És ez adja azt a célt, ami igazán összhangban van velünk.
Ha tudjuk, mik az értékek számunkra és tudjuk, mit jelentenek, akkor még mindig kérdés, hogy hogyan éljük meg ezeket minden nap.
Hogyan tudjuk elérni, hogy a magánéletben és a munkában ezen értékek megjelenhessenek és élővé válhassanak – mert ez adja az energiát és ez teremt teret a kreativitásnak.
Szervezeti értékek
Nincs ez másként szervezetek esetén sem. A sikeres vállalatok rendelkeznek 5-7 alapértékkel, amit nem csak a falra raknak ki, de aszerint élnek és működnek. Ilyen például a FB. Ha valaki a FB-nak dolgozik, az irodákban mindenhol a „move fast and break things” mondattal szembesül. Mit jelent ez a dolgozók számára? Azt, hogy változtassanak, hogy törjék meg a szokásokat, kérdőjelezzék meg a folyamatokat és a szabályokat, „törjenek össze mindent”, ami a siker útjában áll, ami korlátozza a lehetőségeket. Ez nem jelenti azt, hogy mostantól minden vállalatnak eszerint kellene működni. Ami működik a FB-nál, nem biztos, hogy máshol is megállja a helyét. Amit érdemes másolni, az az, hogy megkeressük a saját értékeinket ami számunkra működik. Hogy hogyan?
Nem meglepő módon Anne javaslata, hogy a szenior vezetői csapattal kezdjük, méghozzá a saját személyes értékeik megkeresésével. Ha ráéreztünk a szóhasználatra, végigcsináltuk a folyamatot, akkor térhetünk át a vállalati értékekre. Ha már mindenkinek világos, hogy nem azért csináljuk a gyakorlatot, mert ez a legújabb trend, hanem azért, hogy összehangoljuk a szervezet működését, akkor kereshetjük meg azokat az értékeket, amiket nem csak a falra fogunk kiragasztani, de következetesen azok szerint is cselekszünk.
Ha a tulajdonosok és vezetők értik és egyetértenek az értékekben, kommunikálniuk kell azokat mindenki felé a szervezetben. És nem csak a szavakat, de az elvárt viselkedési normát – hogyan valósulnak meg az értékek a napi gyakorlatban, mit kell tennünk minden nap.
Értékrend a fiókban
Bevallom itt kezdtem kicsit szkeptikus lenni, mert tapasztalatom szerint idáig elég sok szervezet eljut. Majd ezen a ponton magára hagyja a csapatot a külső tanácsadó, hogy nincs más hátra, mint a közösen elhatározottak szerint működni. Esetleg még egy csinos akcióterv is készül, természetesen táblázatos formában és néhány plakát, amik kikerülnek a folyosóra. És mi történik ezután? Lényegi változás elég ritkán. Az xls cellái sorra kipipálódnak ám a szervezet továbbra is a régiek szerint működik.
Anne következő lépése azonban továbblendített ezen a dilemmán – ez az, amit kevesen tesznek meg. Ha már igazán értjük az értékeinket és elköteleződtünk irántuk, akkor osszuk meg a világgal! És ne csak a dolgozókkal, de az ügyfelekkel, a partnerekkel is. Jól tükrözi a felelősségvállalásunk mértékét, hogy milyen választ adunk a „készen állok-e kiállni a világ elé” kérdésre.
Ha kiálltunk a világ elé, akkor következetesen, minden döntésünknél tegyük fel a kérdést: Mennyire van ez az értékeinkkel összhangban? Hogyan szolgálja ez a céljainkat?
Minden területen, minden folyamatban. Kommunikáljuk, tegyük, értékeljük, mérjük, jutalmazzuk, amíg a szervezeti DNS részévé nem válik!
Azt kell mondanom, hogy nincs új a nap alatt. Amit azonban az előadástól mégis kaptam, az a megerősítés, hogy ez az út. Hogy a sikerhez a személyes értékeink megélésén keresztül vezet az út – legyen szó egyéni, vagy szervezeti sikerről, nem számít.
Tudatosság gyakorlat
Egy példa, hogy hogyan találjuk meg az időtálló érékeket, amik nem halványulnak el a folyosói plakátokkal együtt:
- Elevenítsünk fel egy „csúcsélményt” – amikor igazán elemünkben éreztük magunkat. Éljük át újra, minél érzékletesebben, az összes érzékszervünket bevonva – mit éreztünk, mit hallottunk, kik vettek körül, milyen illatok szálltak a levegőben?
- Azonosítsuk, mit értékeltünk igazán ebben az élményben!
- Pár mondatban definiáljuk az értéket, amit azonosítottunk!
- Gyűjtsünk össze legalább 5-7 ilyen értéket!
- Készítsünk emlékeztetőt magunknak – tegyünk ki egy listát, vagy képet, ami tükrözi az értékeket egy jól látható helyre!
- Minden döntésnél álljunk meg és értékeljük, hogy az egyes lehetőségek mennyire szolgálják a számunkra fontos ügyeket.
- Minden nap végén értékeljük, hogy a viselkedésünk, a szavaink mennyire voltak összhangban azzal, ami fontos számunkra. Ha kell, változtassunk!
Ha még nem találtad meg személyes vagy szervezeti célodat, és a hozzá vezető utat és érdekel, hogy mi hogyan csináltuk, keress minket: Kapcsolat
Székely Ágnes
Forrás: http://www.ustream.tv/recorded/79578773
kép: stocksnap.io