Az evolúció nem tervez, hanem gányol! (Mérő László)
Ahhoz, hogy bármi megálljon a lábán és stabilan működjön, biztos alapokra van szükség. Ki- és fel lehet találni dolgokat, de hatékonyan csak akkor lehet őket működtetni, ha megteremtjük a stabil működés alapjait. Lásd software piac. Jönnek az újabbnál újabb verziók, de mivel nincs idő a stabil működés beállítására az áruba bocsátás előtt, ömlenek utána a frissítő csomagok. Mind tudjuk, milyen eredménnyel.
Tudatos átmenet a fejlesztésből a “napi üzembe”
Azt mondják a tudorok, hogy nem is kell mindent készre csinálni. Majd az ügyfél/felhasználó/környezet eldönti, hogy hol igazítsuk ki a félkész verziót. Lehet ezt így, persze, de akkor is kell egy időszak, ami alatt használhatóvá tesszük a terméket vagy szolgáltatást. Kérdés, hogy ezt a folyamatot át szoktuk-e gondolni minden szempontból. Mert ilyenkor – legyen ez még a „műhelyben” vagy már az éles működés közben – olyan dolgokat teszünk a helyükre, amelyek nélkül a termék vagy a szolgáltatás nem tud túlélni.
A stabil működéshez ugyanis a megalkotástól vagy a fejlesztéstől még van mit tenni. Fontos, hogy az „új” – a jó értelembe vett – „hétköznapivá” váljon. Hogy ami korábban ösvénytaposás és dzsungelharc volt, most rutinszerű legyen. Hogy megtaláljuk azokat a sarkalatos pontokat, amik biztosítják a minőséget. Hogy kitisztítsuk a folyamatból a felesleges kanyarokat. Így lehet egy szép, tiszta, követhető és működtethető termékünk, vagy szolgálatásunk mindenki örömére.
Hogy a piac már rég mást szeretne?
Üdv a való világban. Indulhat – ha még nem indult el – a fejlesztés dinamikus fázisa. Keresni lehet az új igényeket, igazodni hozzájuk, alkotni, ki- és feltalálni. De ez csak akkor megy, ha a korábbi alkotói fázisunk eredményét stabilizáltuk. Mert arra biztonságban rá lehet állni. Ilyenkor kitűzhetünk új célokat, felmérhetjük, elemezhetjük a környezeti változásokat, vehetjük a szépen letisztogatott „tudástárunkat” és játszhatunk! Szétkapjuk és újra összerakjuk, és közben létrejön egy új minőség. A régi alapokon. Hogy innen – ha betalált az új -, ismét átforduljunk stabilizálóba.
Baby steps ☺
Tudatosság gyakorlat:
- Mikor érzed azt, hogy a munkádat ki lehet tenni “közszemlére”?
- Mennyire fontos, hogy a termék vagy a szolgáltatás hozza az elvárt minőséget az elejétől?
- Hol a helye a külső- és hol a helye a belső “ügyfél hangjának” a folyamataidban?
- A működésed melyik területe “stagnál”? Melyik terület az, amit stabilizálni kellene?
Ha egy lépést hátralépnél és ránéznél, hogy te vagy a szervezeted hol tart a fejlődésben, és hogy mi legyen a következő lépés, keress minket! Kapcsolat
Danghel Edith
kép: unsplash.com