
Ez a generáció, amely 2020-ra a munkaerő 20%-át fogja jelenteni, egészen más lesz – mondják a kutatók. Pont úgy, ahogy a korábbiak is különböztek egymástól. A szokatlan csupán az, hogy ilyen rövid idő alatt ekkorát fordul a világ.
Ezt a változást, akár csak az üzleti környezet oly sok változását, a cégeknek követniük kell. Ennek megfelelően a legutóbbi vizsgálatok már a Z generáció munkába állással kapcsolatos preferenciáira vonatkoznak. (Pedig az Y is elég sok megoldandó kérdést vet fel nap mint nap).
Míg az Y generáció (születési év: 1979- 1989) otthonról vagy bárhonnan dolgozna, hogy maga oszthassa be az idejét, a Z generációról (születési év:1990-2000) az derül ki, hogy munkába akarnak járni! Valós közösséghez akarnak tartozni, de nem hajlandók feláldozni magukat a munka oltárán, mint azt a szüleik, az X generáció (születési év: 1965-1978) és nagyszüleik, a “babyboom” generáció (születési év: 1945-1964) tették.
A jövő ezen szakemberei már a modern technológiát és annak állandó fejlődésével járó komplex környezetet adottságnak élik meg, hozzászoktak a folyamatos tanuláshoz és a változó körülményekhez. Látták a szüleiket megküzdeni a gazdasági válságok hullámaival. Mindez a szervezeti élethez jól illeszthető készség és képesség szettel ruházta fel őket. Azok a szervezetek, akik megértik ennek a generációnak az értékeit és preferenciáit, létre tudnak hozni egy számukra vonzó munkakörnyezetet és így majd együtt profitálhatnak az előnyökből.
Mire készülhetünk? Általános feltételezések, elvárások és a meglepő valóság; egy átfogó vizsgálat erdeményeiből emelünk ki néhány egészen meghökkentő eredményt:
- Egylégterű nyitott irodák vagy home office? Rakétamód felívelő, kislétszámú, start-up jellegű vállakozások? Nem! Ez a generáció stabil munkaközösségről álmodik!
41% közepes méretű szervezetben képzeli el magát
35% nagy szervezetben gondolkodik és csak 14% start-upban
45% saját irodát szeretne
74% a szemtől-szembeni kommunikációt preferálja
2. Fiatalos lendület, mindent elsöprő optinizmus? Nem! Íme, a megfontolt generáció!
75% szerint keményebben kell majd dolgozniuk, mint a megelőző generációknak ahhoz, hogy kielégítő és teljes szakmai életük legyen
28% olyan munkát szeretne, ahol a munka-magánélet egyensúlya megvalósítható
26% pénzt szeretne keresni és
23% pedig a stabil munkahely mellett teszi le a voksát
3. Job-hopperek? Nem! Nem élethosszig szóló munkahelyet keresnek, de hosszabb távon terveznek és gyors, de reális karrier lehetőségekben gondolkodnak.
A megkérdezett fiatalok, várakozásaik szerint, 4 szervezetnél fognak dolgozni az életük során
32% hisz abban, hogy 5 éven belül vezetői pozíciót tölt majd be
33% szeretne 60 éves korában nyugdíjba menni, de csak 22% gondolja ezt valószínűnek
4. Vége a „mindegy, csak manager” időszaknak. Ezek a fiatalok már nem a pozíciók megnevezésére buknak. Több felelősséget és őszinte vezetőket akarnak.
64% a növekedésben és a fejlődésben látja a karrier lehetőségét és csupán 3% helyezett hangsúlyt a pozíciók megnevezésére
38% az őszinteséget, az integritást tette az elvárt vezetői attitűdök közül az első helyre, ezt pedig a mentoring képesség követte 21%-al.
5. Generációs szakadék? Kommunikációs válság? Nem! Az együttműködéssel és a közreműködéssel nem lesz gond! Legalábbis a Z generáció így látja. Kivétel a nagyszülők generációja (“baby boom”), velük nem lesz könnyű 🙂
5% tételez fel csupán nehézséget abban, hogy együtt kell dolgoznia az Y generációval, 17% az X-el, míg a 45% inkább nehéznek látja az azt megelőző “babyboomer”-ekkel való együttműködést
Legtöbben úgy látják, felnövünk hozzájuk 🙂
Szeretnél előre gondolkodni, felkészülni arra, hogy hogyan fogadd a jövő generációját? Kérdés, hogy hogyan készítheted fel a munkatársaidat és magát a céget a jövőre? Kérdezz tőlünk és gondolkodjunk együtt a számodra legjobb megoldáson: Kapcsolat
Danghel Edith
forrás:
https://www.roberthalf.com/workplace-research/get-ready-for-generation-z
kép: stocksnap.io
3 comments