A Google 80/20-as szabálya nem a Pareto elvet takarja, hanem arról szól, hogy a dolgozók idejük 80%-át kell az alap tevékenységekre és projektekre fordítsák, míg idejük 20%-át (heti egy napot) innovatív tevékenységekkel tölthetik, olyan dolgokkal, amik érdeklik őket. Sok helyen, ahol alkalmazzák ezt az elvet ezeket “passion project”-nek hívják.
Ez elsőre elvesztegetett időnek tűnhet, de összességében nagyon is megéri a cégnek, hogy engedi szabadon alkotni a kollégákat, hogy időt és teret teremt az újításnak. Nem csak az így kitalált új termékek hozzák vissza az idő árát, de ezáltal a gondolkodásmód részévé válik az „out of the box” megközelítés, és a dolgozók az alap fejlesztési feladatokat is kreatívabban oldják meg.
A ruha teszi az embert?
Hogy jön ez a farmerhez? Az illem, etikett és protokoll szabályok minden korban, társadalomban és szervezetben meghatározzák az elvárt viselkedési és öltözködési normákat. A formális öltözködés formális viselkedéssel társul. Ha nem a szabályokból indulunk ki, akkor is érezhetjük, hogy az öltöny, a kosztum megköveteli, hogy kihúzzuk magunkat. Tartást ad, formális viselkedést kíván. Míg a laza, informális öltözék sokkal nagyobb teret ad a mozgásnak és a „laza” viselkedésnek.
A kreatítv szakmákban sokszor nehéz rákényszeríteni a munkatársakat, hogy „egyenruhát” viseljenek. A laza, színes, trendi cuccok szinte kötelező kellékei a design-er szakmáknak. (IT területen nem kifejezetten a legújabb divatot követik a kollégák, de határozottan a laza viseletet preferálják:)
Kreativitás
Ha a cég karaktere komolyságot és formalitást követel is, a kreatív munkakörökben időnként érdemes kicsit engedni a szabályokból és tudatosan teret teremteni a kreatív gondolkodásnak. Akár azáltal is hogy néha egy-egy „jeans day” is megengedett, de más eszközök is elősegítik az alkotást. Én például nagyon szeretek a természetben, a szabadban ötletelni, akár egy közeli parkban, hogy ne kelljen messzire menni.
Minden, ami szokatlan, ami formálisan is a kereteken túl van, ami színes és minél több érzéket bevon serkenti a jobb agyfélteke és így a sémákon túli, alkotó gondolkodást. Lépjünk hát ki időnként az iroda falai közül és cseréljük le a feszes öltözéket, hogy az inspiráció is szabadabban áramolhasson.
Hogy ez mindig péntek kell legyen? Nem feltétlenül… Bár több cégnél a péntek az a nap, amikor kicsit „le lehet lazulni” és nem csak a farmer megengedett, de a kollégák fantáziájára van bízva, hogy hogyan dobják fel az öltözködésüket és a napjukat. Vannak, akik egy előre meghatározott színt viselnek aznap, de olyanról is hallottam, ahol időnként pizsamában jelennek meg a dolgozók.
Hogy “seggre ül a fegyelem”? Lehet, de fegyelmezetten, kontrolláltan nehéz újítani. Ha ezt tudatosan alakítjuk, és nem csak a pénteki “TGIF”-ről szól a történet, akkor a színeken kívül némi felpezsdülést is hozhat a munkába.
Tudatosság gyakorlat
- A szervezetednél milyen tere van a kreativitásnak?
- Az idő milyen arányát fordítja a cég a megújulásra?
- Milyen rituálék segítik a kreatív, “out of the box” gondolkodást?
Farmert fel és jó alkotást:)
Székely Ágnes
kép: unsplash.com

1 comment