FMCG területen valahogy kézzelfoghatóbbak a dolgok. Mindig tudjuk pontosan mi a termék, meg tudjuk fogni, sőt, jobb helyeken az alkalmazottak ki is próbálhatják. Ezzel találkoztam a napokban, amikor egy igazán szép üvegépületben a vezető, akivel megbeszélésem volt, rákérdezett, hogy milyen kávét szeretnék. Mert náluk nem csak egy sima automata volt beállítva a pihenősarokba, hanem összesen öt hiper-szuper kávégép figyelt ott, amelyhez választani lehetett a különböző kávéfajtákból és a gép sajátosságainak megfelelően különböző kávékülönlegességekkel lehetett magunkat kényeztetni. Minőségi pihenőidő?
Érdemes ezzel foglalkoznia egy vállalatnak? Érdemes arra figyelnie, hogy a munkaidőből lecsípett tízpercekben a dolgozók hogyan töltik az idejüket?
Mindig van elcsent idő
És a szervezeti kultúra határozza meg, hogy az milyen. Láttam olyat, ahol a dohányzás volt az egyetlen lehetőség a kiszakadásra. És míg a menedzsment egy tetőtéri kertben lazíthatott két meeting között, addig a dolgozók a „ketrecbe” jártak. De olyan is volt, hogy külön termet engedtek át a dohányosoknak, hogy aztán a falról és a bent lévő bútorokból (az ott dekkoló kollégák ruhájáról nem is beszélve) soha többé ne távozzon a dohány szaga – és már a szagáról meg lehessen állapítani, hogy kinél van a friss infó. Általában vágni lehetett a füstöt. És mégis, rendszeres időközönként tele volt a “cigi-room”.
Még manapság is, amikor már az épületeken belül tilos a dohányzás, sőt, a nemdohányzók védelmére csak és kizárólag a kijelölt helyen lehet dohányozni, gyakran látni télidőben didergő, nyáron pedig magukat legyezgető munkatársakat, ahogy kicsire összehúzva magukat – hogy a vezetőknek ne szúrjanak szemet – együtt töltik el az időt. Dohányzók és nem dohányzók vegyesen.
Miért?
Mert a „menjünk ki egy cigire vagy kávéra” legtöbbször mindenről szól, csak a cigiről vagy a kávéról nem. Természetesen elsősorban a kiszakadásról szól. Hogy meg tudjon pihenni, át tudjon kapcsolni egy kicsit a mókuskerékbe szorult gondolkodás. De van egy másik vetület is! Itt életbevágóan fontos információk cserélnek gazdát, összegyeztehetelennek tűnő nézetek idomulnak egymáshoz, sőt, időnként brilliáns megoldások látnak napvilágot. Mert ilyenkor kilépünk a szervezet munkára vonatkozó keretrendszeréből, és ha a székünktől-asztalunktól, vagy a meetingroomtól fizikailag el tudtunk szakadni, szellemi síkon is meglódulunk. Mert ez egy kommunikációs platform, ahol offline, minden formalitástól és szinte kockázattól mentesen lehet a napi dolgokról beszélni. Igen, van olyan, hogy a magánéletről szól a beszélgetés, de az esetek többségében a meeting, vagy a napi megoldandó megy tovább. Csak más keretek között.
És a vezető tehet azért, hogy ez ne “ketrecharc” vagy “gerilla akció” legyen, hanem hozzáadott értéket teremtsen. Van erre irányuló kutatás is, ami kimutatta, hogy azok a munkatársak, akiknél a szervezet „ratifikálja” és elősegíti a munkanapon belüli szüneteket, például kávészünetek formájában, hatékonyabbak. Kevesebb gondjuk van a belső kommunikációval (mert például már nincs varázsa a folyosói pletykának), a munkatársak elkötelezettségi szintje pedig általában magasabb.
Lehet jól!
Igen, a kiválasztott szuper kávé mellett erről a kérdésről beszélgettünk a vezetővel, aki felismerve a téma jelentősségét, tudatosan kezeli és két szempontból is hasznossá teszi a kávészünetet. Egyrészről tudja és hiszi, hogy a munkatársaknak a kreativitását, munkakedvét és elköteleződését megemeli, ha a munkába apró szüneteket iktatnak be, amikor letehetik az épp befejezett részt és valami egészen mással foglalkozhatnak. És „csapatépítő”, sőt, közösségteremtő hatása is van annak, ha az emberek tudnak úgy együtt lenni, hogy „szabad” témákkal foglalkoznak.
A beszélgető partnerem beszámolója szerint, amióta ezeket a „cosy-szüneteket” közös megállapodással bevezették az egységénél, valahogy minden jobb. Könnyebb megbeszélni a gondokat, nincs sunnyogás, hamarabb jönnek a jó ötletek, a munkatársak sokkal támogatóbbak egymás iránt, gördülékenyebb a kapcsolat a társosztályokkal és nőtt a tolerancia szint is.
Könnyű az FMCG területen, mondhatnánk, de természetesen iparág független, hogy milyen kereteket teremtünk a munkában. Teljesen mindegy, hogy cosy-, közi-, cigi-, kávé-, tea- vagy monitor szünetnek hívjuk, és hogy együtt tízóraizik, ebédel vagy uzsonnázik a csapat. A lényeg a közösen eltöltött idő, amit a dolgozók saját belátásuk szerint, szabadon tölthetnek el.
Meglepőnek tűnik, de ennek a kis szabadon eltöltött időnek a java a munkaidő nagyrészét teszi élhetőbbé.
Tudatosság gyakorlat
- Hogyan zajlik a monitor-szünet a ti szervezetetekben?
- Milyen lenne, ha a vezető is részt venne a cigi/kv szünetben?
- A szünetek során a különböző osztályok munkatársai hogyan kapcsolódhatnak?
Szeretnéd átalakítani a csapatod viszonyát a monitorszünetekhez, de nem tudod hogyan fogj hozzá? Beszéljük át: Kapcsolat
Danghel Edith
kép: flickr.com

1 comment