
Nem csak a generációváltás és nem csak a mesterséges intelligencia veti rá az árnyékát a jövőnkre, szerves átalakuláson megy át minden, ami a munkahelyi tudással kapcsolatos.
Kezdjük talán ott, hogy a munkahelyi környezet egészen másképp alakul, mint alig néhány éve. Korábban a fehérgalléros munkatársak jellemzően egy épületben, irodákban, íróasztal mögött dolgoztak. A vízfejnek becézett irodaházak a tudás valóságos fellegvárai voltak. Ha valaki benne akart lenni a fősodrásban, itt volt a helye.
Ma változatos, kötetlen, sőt, virtuális munkakörnyezetben mozog a legtöbb tudásmunkás. Az íróasztaltól való elszakadás rugalmasságot eredményezett, ami a térre és az időre is vonatkozik. A távoli, vagy bárhonnani elérés, az állandó rendelkezésre állás, a többfunkciós és kollaboratív működésmód az alap.
Ennek számos vetülete van, de most foglakozzunk csak a tudásmenedzsment oldalával.
Az információs robbanás a tűzfal mindkét oldalán éppen elég zajt generál és a folyamatos „üzemelés” erre még rátesz egy lapáttal. Egy kutatás szerint egy átlagos tudásmunkásnak a nap végére átlagban 199 olvasatlan levél marad a mailboxában. Mindez úgy, hogy bár erre nem kötelezi senki, ugyanezek a dolgozók egy nap alatt legalább 80-szor megnézik a különböző “tech” eszközeiket, ellenőrzik az érkezett adatokat. S mivel már a soros kapacitásunk végére értünk, azaz minden percünk be van osztva, átálltunk az egymással versengő technikai eszközök szimultán használatra. Minden percünk és minden kezünk tele van. Csak úgy ömlik ránk az infó. Mindig, mindenhonnan.
Ez egyrészt stresszel, és felesleges leterheltséggel, másrészt a hatékonyság csökkenésével, és ami talán még nagyobb gond, fontos információk elsikkadásával jár (gyakran az irrelevánsak javára).
És akkor még a közös/osztott munkáról, a szervezeti szociális hálókról, az információmegosztás magas fokáról, a nagy adatttömegek kezeléséről, a virtuális valóság, a mesterséges intelligencia és a hordozható technológiai megoldásokról nem is esett szó, ami, ránézésre is megsokszorozza ezt a hatást. Mert azon túl, hogy ebben a környezetben technikailag hogyan érünk el releváns tudást, hogyan osztjuk meg és hogyan kezeljük ezt, ott van az emberek közötti a bizalom, a tanulás, és a kapcsolatok kialakításának kérdése is.
A tudatos információ-áramoltatás, a dolgozók figyelmének, cégtudatosságának (internal mindshare) megtartása a számtalan figyelemelterelő tényező mellett a tudásmenedzsement az egyik legnagyobb kihívása 2018-ra, úgy, hogy közben ne veszítsük szem elől Bill Gates szavait:
A tudásmenedzselése eszköz, nem a cél!
Egy igazán jól kidolgozott TM stratégia alkalmas lehet arra, hogy segítsen a megfelelő szűrők beállításával az optimális időkihasználásban, és a zaj kiszűrésével az ideális adatmennyiség és minőség biztosításában. A stratégia kidolgozása nem egyszerű feladat, megtalálni hozzá a technológiai bázist szintén kihívás, a bevezetésére – ami talán a legnehezebb egy szervezeten – pedig marketing eszközöket ajánlanak a szakértők.
Vannak olyan fórumok is, ahol már arról beszélnek, hogy hamarosan emberi beavatkozás nélkül lehet majd kezelni a szervezet számára releváns tudást, de ezek még távoli jövőnek számítanak. Legalábbis a ma tudásmenedzserei ebben reménykednek 😉
Hogy mennyi időnk van a már most vészesnek tűnő helyzet kezelésére, jó kérdés. Az biztos, hogy komolyan kell venni ezt a területet, mert a tudás a túlélés záloga. Az, ahogyan bánunk az oly gyorsan erodálódó, szinte illékony, de élet-fontosságú infó-készleteinkkel, meghatározza a túlélési esélyeinket is.
Tudatosság gyakorlat:
- Hogyan azonosítod és kerülöd az információs zajt?
- Milyen módon teszed közzé a szervezeted számára fontos tudást?
- Hogyan biztosítod a tudásod naprakészen tartását?
Ha szeretnél erre a területre egy kicsit mélyebben rátekinteni, és megvizsgálnád azt is, hogy a szervezeti tudás kezelése hogyan befolyásolja a munkád örömét, keress minket! Kapcsolat.
További olvasnivalók itt:
- The McKinsey Group: Unlocking value and productivity through social technologies
- The Grossman Group: Enough Already! Stop Bad Email
- The Radicati Group: Email Statistics Report, 2015-2019
- Oklahoma City University Research: An Explanatory Analysis of Email Processing Strategies
- American Productivity & Quality Center: Setting Strategic Directions for KM
Danghel Edith
kép: pixabay.com