StockSnap_3615D2AE7F

Folyamatmenedzsment, minőségmenedzsment, szolgáltatásmenedzsment, BPR, agilis, scrum, lean… Megvolt mind? A szervezet immunis az összesre? Jöhet a következő?

Nemrég, A jövő szervezetei című könyv bemutatóján hangzott el a felvetés, hogy új szavakat kellene kitalálni a szervezetfejlesztési fogalmakra, mert egyrészt elcsépeltté váltak és rossz élmények kapcsolódnak hozzájuk, másrészt nem tükrözik az új megközelítések értékrendjét, módszereit, tartalmát. Sokaknak a szervezetfejlesztés annyit tesz, hogy „idejön egy külsős tanácsadó, elmondja, amit amúgy is tudunk, majd magunkra hagy minket egy izmos akciótervvel, amit a napi munkánkon felül kellene végrehajtanunk ahhoz, hogy majd egyszer könnyebb legyen az életünk”. Valóban nem túl friss és újszerű.

Rögtön ezután valaki arról a tapasztalatról számolt be, hogy amikor jön egy új megközelítés, akkor hajlamosak vagyunk a régi, egyébként jól bevált és szükséges gyakorlatokat elengedni (már amire van jól bevált gyakorlatunk). Jellemző példa rá az informatikai szervezeteknél az agilis módszertanokhoz kapcsolódó félreértés, hogy „nem kell dokumentálni semmit”, illetve „nincs szükség stratégiai tervekre”. Mintha végre felmentést kapnánk az előző projektben kitalált elvárások alól és az új módszertől várjuk a csodát (az optimisták), vagy éppen azt reméljük, hogy ez is csak három napig tart és azért nem teszünk semmit (a szkeptikusok).

Alapok

Legtöbbször sajnos úgy szeretnénk valami újat bevezetni, hogy az alapok nincsenek rendben. Gyakran alapvető fogalmakkal nem vagyunk tisztában és úgy dobálózunk szavakkal, hogy azok tartalmát nem értettük meg, vagy van róla fogalmunk, de nincs közös megértés. Elbeszélünk egymás mellett, akár évekig, és közben elerodálódnak a fogalomak, bármennyire is jók és újszerűek voltak. Ilyenkor hiába cseréljük ki a régi „bazvördöket” csillogó-villogó újakra, ha a lényegét nem látjuk, akkor nem történik változás. Ha az alapok hiányoznak és az újra hivatkozva nem tesszük rendbe, akkor nem lehet rá építkezni.

Ezért nem tartom szerencsésnek mindenre új szót gyártani. Sokkal előrevivőbb, ha új tartalommal töltjük meg a régi fogalmakat, ha tudatosan figyelünk arra, hogy egy dologról beszéljünk, amikor ugyanazt a szót használjuk.

Mennyi? Mi mennyi?

Magam is nem egyszer tapasztaltam, hogy az aktuális „workshop” második órájában derült ki, hogy a témán, ami miatt összegyűltünk, mindenki mást ért, holott már hónapok óta dolgoztak a közös ügyön és magát a találkozót is alapos előkészítés előzte meg. De nem elég alapos. Ilyenkor keservesen tisztáztuk, hogy miről is van szó, majd a közös megértés által már lényegesen könnyebben tudtunk a megoldás felé haladni.

Azért is olyan nehéz ez, mert vagy azt gondoljuk, hogy tudjuk, értjük miről van szó, vagy ha nem, akkor kínosnak érezzük feltenni a tisztázó kérdést. Nem szeretnénk „hülyét csinálni magunkból” azzal, hogy alapvető fogalmakat kérdőjelezünk meg. Illik mindent tudni, a bizonytalanság látszatát is kerülni kell…

Lovaglás a szavakon?

Nincs ez másként a szervezetfejlesztés fogalomkörében sem. Csak néhány szó, amin érdemes elgondolkodni, hogy mit is jelent és akár „kávészünetben”, vagy ebédnél elbeszélgetni róla, hogy ki mit ért alatta: Cél, Szervezet, Szervezetfejlesztés, Humánerőforrás, Fejlesztés, Szolgáltatás, Folyamat, Kontroll, Ügyfél, Agilitás, Folyamatos fejlődés, Felhatalmazás, Önszerveződés, Elköteleződés, A munka öröme. Meg fogunk lepődni.

Ha szükségét érezzük, természetesen kitalálhatunk új szavakat, de fontos, hogy legyen mögöttük tartalom. Értsük, hogy hogyan működünk most és legyen jövőképünk arról, hogy hogyan szeretnénk működni általuk.

A “bazvördökön” túl

És ha tudjuk is, értjük is, akkor csináljuk! Könnyebb a régi, jól megszokott működést követni, mint felvállalni, hogy máshogy csinálunk valamit és esetleg nem válik be. Könnyebb a módszertanra fogni, hogy miért nem történt semmi, mint egyszerű eszközökkel, kis lépésekben haladni a célunk felé.

Ha tényleges változást szeretnénk, akkor legyenek meg a saját szavaink, a saját megértésünk és saját felelősségünk abban, hogy hogyan meséljük azokat és hogyan váltjuk valóra a történetünket!

Ha érdekel, hogy mik a mi kedvenc “bazvördjeink”, amiket szeretünk az ügyfeleinkkel közösen értelmezni, akkor keress minket: Kapcsolat

Nem találtunk ki újakat, de megtöltöttök tartalommal és rendszerbe helyeztük a már meglévőket: insightOUT 🙂

Székely Ágnes

kép: stocksnap.io